Nothing is impossible. Betul ke? Masih relevan lagi ke penggunaan ayat itu? Bila direnungkan balik, sampai sekrang aku masih tak dapat membuktikan benda tu relevan atau tidak. Dengan akal fikiran dan tenaga kudrat yang diberikan manusia adalah terhad, masih relevan lagikah "nothing is impossible?". Atau ayat itu sekadar memujuk diri atau perasan dan hati supaya terus mencuba dan cuba. Hmm aku tidak pasti. Sesungguhnya sebagai umat manusia, apa yang perlu kita lakukan hanya usaha berbekalkan doa dan berkat, insyAllah perjalanan itu jika ikhlas akan dipermudahkan halangan yang bakal dihadapi.

Bila difikirkan kembali, perjalanan aku bersama AR baru setahun jagung. Aku yang kenal dengan SLR dan ilmu pengolahan gambar bila dikira balik, belum sampai 2 tahun. Ya, serius. Tapi mungkin dengan passion dan berkat doa ibu-bapa, peluang demi peluang kami di AR terima. Alhamdulillah. Bila terfikir tentang situasi itu, relevan kah "nothing is impossible" ya masih relevan. Tuhan Maha Kaya.

Di luar aku hanya manusia biasa, tetapi bila didalam bekarya aku seorang yang cukup "ego". Bila didalam situasi ini, di sini lah aku berfikir "nothing is impossible" itu relevan digunakan. I will makes everything possible. Ya insyAllah kalau tak everything pon, maybe mostly. Ya lah kita bekerja dengan teknologi, dan teknologi itu terhad.

Gunakan segala kudrat yang ada, gunakan segala akal fikiran yang ada, dan bila digabungkan dengan kreativiti, voila!! Segala lemparan yang dikatakan impossible itu sudah dilumpuhkan.

Contoh situation (kisah benar) :

Abang A : Ko pakai lens ape? Ko tak pakai battery grip? Batt grip ko original tak?
Saya : Lens biase-biase jek bang. Battery grip pon takdak.
Abang A : Huh!! (mendengus). Huh cannot gi ah..Cannot gi..

Dalam situation tersebut Abang A dah menyatakan dengan tak berbekalkan lens canggih manggih, battery grip 3 lapis, saya takkan pergi kemana-mana. Tapi disini aku nak menyatakan segala gambar yang wujud di blog ini, hah dengan senjata yang ado ni lah dapatnya hasil-hasil sebegitu. Disini menunjukkan bahawa passion dan creativity ada lah segalanya.

Contoh:

Before


After


Gambar diatas menggunakan Nikon D200 (without batt grip haha!!), 18-105mm nikkor lens, 2 unit of speedlight, SB600 and SB800 dan sedikit ilmu tentang photoshop, maka jadik lah hasilnya begitu..Voila!! 1 of my favorite pic.

Di dalam situasi ini jugak "nothing is impossible" jika anda tidak mempunyai battery grip original 3 lapis, f2.8 lens, Nikon D700 atau Canon 7D, Mac Book Pro, sijil belajar di Lim Kok Wing mahupon MMU. Passion dan creativity adalah segalanya dan insyAllah dengan izinnya apa-apa boleh menjadi nyata. Amin....