Kita selalu dengar orang kata, "alamak lu ade satu speedlight jek bro?", "alamak lu pakai D60 jek bro, takleh idop ah camnie"..Bagi saya itu bukan satu masalah. Gunakan limitation yang ade pada anda dengan secreative mungkin!!

Yelah kadangkala, kita kena paham jugaklah "gunakan limitation yang ada" so pendekatan creative kita juga berlimit lah..

Sebagai contoh:




Backstage :



Gambar ini dirakam setahun yang lepas ketika saya baru kenal SLR 5 bulan lebih..:p

Wat?!! Photoshop?!! Cheater!!!! Hahahahaha..Yeah sometimes..Tapi dizaman sekarang ni, zaman digital, photoshop is our friend maaa...Kita tak boleh nak samakan zaman sekarang dengan dulu..Kalau dulu ade dark room, sekarang ade Photoshop Lightroom pee....Teknologi tak tunggu kita, kita yang kena kejar teknologi..

Contoh :




Gambar sebenar



Gambar diatas hanya menggunakan camera phone Sony Ericsson K800i 3.2mp..Dengan photoshop, nuthing is impossible..Inilah dinamakan "gunakan limitation yang ada dengan secreative mungkin"

Ada juga orang berkata, "lu bole ah cakap, lu tau pakai"..Ya saya berbangga kerana saya tahu apa yang saya sepatotnya tahu..:) As a graphic designer and photographer lah..:D

Sebagai photographer siapa yang tidak teringin mempunyai studio sendiri kan..Semue photog's mesti nak ada satu, tak kira lah besar atau mini..

Tetapi macam mana ingin mendapatkan gambar seperti berada didalam studio RM20K dengan kelengkapan yang sangat-sangat terhad?

Contoh:




Dengan berbekalkan set lighting yang tidak sampai RM1000, inilah hasilnya..Satu set payung untuk softing, dan satu unit SB600..Itu sahaja..

Contoh :




Gambar diatas dishoot di belakang pentas Plaza Angsana, berdepan dengan Polo Haus..Takde set lighting, hanya berbekalkan 1 unit SB600 yang melekat atas camera..

Bukanlah kami kata, tak payah beli barang mahal2..Itu semua terpulang kepada hak masing2..Kitorang lom mampu lagik sebenarnya ihik..Siapa yang tak mahu kan? Sebagai contoh saya sendiri, masih banyak dalam wishlist, 70~200 f2.8, Macbook pro, sebijik full frame camera..Itu semua untuk apa? Satisfaction!! Diulangi, untuk mendapatkan satisfaction!! Cuma saya sangat tertarik dengan ayat yang terpacul daripada mulut "Saiful Nang Tokeh Besar Candid Syndrome".

"Mendapatkan hasil yang menarik dengan limitation yang ada, itu barulah dinamakan creative"

Dan satu lagi yang saya suka..

"Menggunakan kelebihan yang ada untuk menutupkan kelemahan, itu barulah dinamakan bijak"


Okayh..Promotion kami kali ini adalah "Happy Hour"..Photoshoot session untuk merakamkan detik-detik ceria bersama rakan2 takpon bersama couple2an..:) Peluang ini tidak datang selalu..Ini dinamakan peluang once in a lifetime!! Ape lagik?!! Ayuh sementara stok masih ada..