"Dulu dia penyanyi, sekarang dia vocalist" kata Ahmad Izham Omar, Excutive director 8TV kepada Jaclyn Victor. Sama juga seperti saya, dahulu saya camera owner, sekarang saya photographer.


Apa beza vocalist dan penyanyi, apa beza photographer dan camera owner..Nampak serupa tapi berbeza. Amek contoh kepada vocalist, they know what they're doing. Pitching, dinamik, accent, knowledge dalam music semua itu sudah jadi bahan hadaman mereka setiap hari.

Sama juga untuk jadi seorang photographer. Fundemental photography, motif apa subject yang nk di shoot, bukan itu sahaja, malah mereka haru tahu how to work with make up, fabrics, weather, waktu. Bukan hanya tahu setting camera dan main taram saja shoot.

Teringat pula kata-kata seorang yang juga berada dalam industri perkahwinan "make-up artist, gelaran tu hanya boleh pakai kat orang yang da pernah make-up muka artis". Oleh kerana rumah saya nombor 18 jadi saya ketawa berguling sehingga ke rumah no 35 ketika mendengar kata-katanya. Kasihan beliau. Click sini saya bagi, boleh buat research di wikipedia. Haha.

Cantik perkara subjective, tiada salah atau betul jawapannya. Tidak kira, chef, artist, make-up artist, photographer, jika mereka mahu claim itulah position mereka, mereka harus tau apa yang mereka buat. Sekurang-kurangnya kalau ada orang mempersoalkn karya mereka mereka tau nk bilas apa. Nobody is perfect, perlu peka dengan sekeliling dan improve untuk menjadi terbaik. If you're not the best, try to be the best. :)

Entry kali ini kita berehat sebentar daripada gambar pengantin dan model. Ini stock lama, ini stock May 2010. Baru hari ini berkesempatan nk share kepada semua. Hampir setahun tapi rasanya macam baru beberapa bulan jek. Berlokasikan Taman Negara, Pahang. Sangat perfect untuk tenangkan fikiran dan mengambil inspirasi daripada nikmat Tuhan. Enjoy!! :D








Any inquiries please call or text me at :
P - 019 730 0072
E - affiq_artisme@yahoo.com