Pernah tak anda terfikir, kalau Tony Fernandes tak buat Air Asia, sumthing macam Firefly akan wujudkah? Kalau Alexander Graham Bell tak invent telephone, si mamat Fredrik Idestam tu boleh terfikir tak nak cipta handphone Nokia yang orang sebok dok pakai hari ini? Kalau Henry Ford tak invent kereta, agak-agak korang ade tak orang yang boleh terus cipta kereta sekecik Smart Car tuh? Begitu juga didalam dalam bidang photo ni..Kalau takde orang yang start, we will not think of it..

Seperti headline post ni, creator? follower? inventor? copycat?..Yang mana satu anda mahu?

Tiru? Salahke? Bagi kami ia tidak salah, cume, ape yang akan membezakan anda dengan orang laen klu meniru? So, for me, kite lebih baik juz amek inspiration je dari ape yang kite minat dan kita apply dengan cara kita sendiri, so secara tak langsung benda itu bukan satu tiruan..

Siapa yang dulu lakukan sessi photo outdoor kalau bukan photographer cina? Siapa dulu yang buat storybook kalau bukan photographer cina? Siapa yang buat editing graphic dalam photo perkahwinan kalau bukan photographer cina?

Selame pembabitan saya dalam bidang ni, da banyak da kutukan, cacian da saye telan..Seperti ada satu cerita ni, seorang photographer (agak terkenal) yang saya terjumpa ketika di Pesta Layang-Layang Pasir Gudang.Saya tegor dia "hye abg tuttt", selepas saya salam dia (tak pandang muka) teros blah..Rase macam hinakah aku ini..*sob* *sob*..Sekarang bila terjumpa balik (dalam sebuah talk bersama seorang professional photgrapher), "weh boleh tak kau ajar aku buat mcm ni?" .Tulah dialog yang terpacul dari mulotnye ketika terlihat salah satu artwork saya..Masa tu baru lah saya sadar hidup ini bagai roda, wat goes up must come down bak kate Alicia Keys..

Doesn't mean to be cocky..Cume anggap ini sebagai lesson sudah la ye..Utk pengetahuan y'all juga, ape yang dipertanyakan oleh photographer yang agak terkenal itu juga sumthing yang pernah dicacinya tidak lama dahulu..*wahahaha* *oops*..

Sumthing yang tak boleh diterima pada masa sekarang kemungkinan memerlukan masa untuk diterima, dan kemungkinan juga dengan hanya memberitahu saja ia sudah boleh terima!! Who knoes...

Jangan takut untuk mencuba sesuatu yang baru, dan jangan pedulikan ape yang bakal diperkatakan oleh orang-orang diluar sana..Tetapi harus ingat, you have to understand wat you're doing before suroh orang lain understand apakah itu..Itu yang paling penting..Kalau kita sendiri tak paham apa yang kita buat, tu syo sendiri namenye tu baiiii....





Seperti gambar diatas..Similar but not same..Moodnya pengantin dapat seperti yang dirancang, tetapi dengan background yang berlainan, mood gambar sama sekali berubah..
Ini yang dikatakan meniru tetapi diapply dengan cara yang tersendiri..

Tetapi didalam kes ini, saya meniru gambar pengantin saya yang lepas dan diolah dengan cara yang baru..:)

Practice makes perfect, and do sum research tak kire dari luar or local, dengan niat bukan hendak meniru tetapi mengambil inspirasi...